‘Inmiddels zitten we ruim over dat aantal heen’ zegt Marie-José, een van de teamleden die er meteen aan toevoegt dat het haar prima bevalt.
Om de week draait ze drie nachtdiensten. Iets wat ze helemaal niet erg vindt. Sterker, ze vindt dat leuk. Ook de afwisseling in het werk spreekt haar erg aan. ‘Er is altijd wel wat te doen en de problemen die we aantreffen zijn zeer divers.’ Verder is ze zeer te spreken over de sfeer binnen het team en de waardering die zij en haar collega’s krijgen. ‘Onze inzet wordt zeer gewaardeerd, zowel door cliënten als door huisartsen. Tijdens de eerste tussentijdse evaluatie hebben ze ons laten weten dat ze echt het gevoel hebben dat wij hen ontlasten.’
Hulpvragen van cliënten komen binnen bij de HAP/SEH. Dan wordt meteen gekeken wie wat gaat doen. ‘Iemand kan gevallen zijn of zich niet goed voelen. Er is bijna altijd sprake van acute zorg. Dus moet er meteen actie worden ondernomen. Dat lukt goed, want door de nauwe samenwerking met de HAP/SEH zijn de communicatielijnen kort. Het zijn overigens niet alleen telefoontjes die bij de HAP/SEH in Maastricht binnenkomen, die Marie-José en haar collega’s eropuit laten trekken. Ook collega’s van Meander en Nighhtcare kunnen bellen voor hulp en ondersteuning van het VTT. ‘Dat betekent ook dat ons werkgebied zich uitstrekt van Eijsden en Maastricht tot in Vaals.’
Marie-José en haar collega’s van Envida registreren de binnenkomende hulpvragen en starten de zorg. ‘Als een huisarts laat weten dat hij iets meer tijd nodig heeft om ter plekke te zijn, dan ga ik alvast vooruit’, zegt Marie-José. ‘Als lid van VTT mag ik alle verpleegtechnische handelingen bij een cliënt uitvoeren.