Stel een vraag
Hoe kunnen wij u helpen?

Warm welkom

Op 22 en 23 oktober heeft een multidisciplinair team van Envida medewerkers, vanuit verschillende functies, dienst- en ervaringsjaren deelgenomen aan een tweedaagse werksessie, ook wel een Onboarding Sprint genoemd, onder begeleiding van Custobo. Een sprint, omdat wij in hele korte tijd oplossingen hebben bedacht voor een actuele uitdaging waar wij dagelijks mee worden geconfronteerd, namelijk de krapte op de arbeidsmarkt. En onboarding? Dat is gewoon een moderne term voor het landen in een organisatie. Graag nemen wij jullie mee in onze ervaringen en vol trots en energie presenteren wij de behaalde resultaten. Een nieuwe werkwijze voor het verwelkomen van onze nieuwe collega’s!
 

Ons verhaal
Mensen zijn het hart van onze organisatie, voor de organisatie Envida, maar bovenal voor onze cliënten. Om een glimlach op het gezicht van onze cliënten te toveren dienen we deze zelf ook te tonen. En niet omdat het moet, maar omdat we dat zelf zo beleven. Al vanaf de eerste werkdag. Het liefst nog daarvoor, een glimlach vanaf de eerste kennismaking met Envida.

Om dit te bereiken hebben alle deelnemers van de tweedaagse sprint zich verbonden aan de volgende ambitieuze doelstelling:

‘Per 1 januari 2019 heeft Envida een introductiebeleving waar nieuwe medewerkers een glimlach van op hun gezicht krijgen’

‘In 2020 verwelkomen wij bij Envida nieuwe cliënten en medewerkers die worden aangedragen door bestaande cliënten en medewerkers. Wij creëren fans!’

Hoe kunnen we het beter doen?
Om deze ambitieuze doelstelling waar te maken is het van belang om te weten wat we bij wijze van spreken morgen beter kunnen doen voor nieuwe medewerkers. Daarom zijn wij gestart met het interviewen van nieuwkomers bij Envida. Zij weten immers als beste wat er nog moet gebeuren om de glimlach te kunnen tonen. Dat leverde een groot aantal verbeterpunten op. Hieronder de top 5.

De top 5 van verbeterpunten

  • Persoonlijke aandacht geven aan de nieuwe medewerker
  • Middelen, tags en dergelijke tijdig overhandigen
  • De periode tot en met de eerste werkdag tot WAUW-momenten maken
  • Afspraak = afspraak
  • Gelijkheid, iedere nieuwe medewerker krijgt dezelfde onboarding ervaring

De ideale reis van de nieuwe medewerker
Op basis van de ervaringen van nieuwe medewerkers hebben we de ideale reis voor de nieuwe medewerker opgesteld. Dit is een reis door de tijd die start na het laatste sollicitatiegesprek waarin de verschillende contactmomenten zijn opgenomen tussen de nieuwe medewerker en Envida. De nieuwe medewerkers van Envida gaan per 1 januari de volgende reis doorlopen:

De ideale reis van de nieuwe medewerker
​Op basis van de ervaringen van nieuwe medewerkers hebben we de ideale reis voor de nieuwe medewerker opgesteld. Dit is een reis door de tijd die start na het laatste sollicitatiegesprek waarin de verschillende contactmomenten zijn opgenomen tussen de nieuwe medewerker en Envida. De nieuwe medewerkers van Envida gaan per 1 januari de volgende reis doorlopen:

De nieuwe medewerker heeft prettige gesprekken gehad bij Envida en krijgt te horen dat er een zogenaamde match is. Na telefonische afstemming over de arbeidsvoorwaarden wordt de medewerker uitgenodigd op het Elizabethhuis voor het tekenen van de arbeidsovereenkomst. Inmiddels heeft de nieuwe medewerker al toegang tot de Welkom bij Envida App en wordt de organisatie steeds meer eigen. Het tekenen van de arbeidsovereenkomst is een feestelijk moment. De nieuwe collega past de kleding, krijgt een rondleiding en ontvangt een presentje om mee naar huis te nemen, Een ‘klets-koek-blik’ om thuis nog even na te praten. Na een paar dagen ontvangt de nieuwe medewerker thuis de ‘Welkom, fijn dat je er bent' - handgeschreven kaart van de nieuwe collega’s. Op de eerste werkdag ontvangt de nieuwe collega alle benodigde middelen in de  'Welkom bij Envida-box’ en wordt hij of zij voorgesteld aan de buddy. Een collega die helpt bij het wegwijs worden bij Envida. Dat is nog eens een warm welkom!

Werkt dit voor Envida?
Wist je trouwens dat deze ideeën bedacht zijn door je collega’s zelf? Dit is gedaan op basis van ervaringen van collega’s die de afgelopen tijd zijn gestart bij Envida. Zo weten we zeker dat dit past bij Envida en voorkomen wij verspilling van tijd, energie en middelen. Tenslotte hebben deze nieuwe collega’s ook beoordeeld of de ideeën gaan werken. Hoe gaaf is dat?

Samen hebben we nieuwe manieren bedacht die uiteindelijk leiden tot de glimlach op het gezicht van de nieuwe medewerker bij Envida, passend in de reis van de nieuwe medewerker en passend bij Envida.

DEEL DEZE PAGINA OP