Stel een vraag
Hoe kunnen wij u helpen?

Veilig op pad tijdens nachtdienst

Als verzorgende extramuraal  bezoek je de cliënten thuis: overdag, ’s avonds én ’s nachts. In de nachtelijke uren wordt die zorg geleverd door het Ambulante Nachtteam. Niet alle collega’s voelen zich veilig als ze ’s nachts onderweg zijn naar een cliënt, of bij een in het donker verscholen wijkgebouw de sleutel van het sleutelkastje moeten ophalen.
 

Om dat gevoel van onveiligheid bij de medewerker weg te nemen, is er binnen de wijkteams heuvelland per 11 juni jl. een pilot gestart waarbij de verzorgende niet meer zelf hoeft te rijden. Het zogeheten ‘begeleid vervoer’ wordt verzorgd door Meditaxi, die dit al langer doet voor de huisartsen in het heuvelland. Goed voorbeeld, doet volgen. Chris Habets, verzorgende IG bij Envida, vertelt over zijn bevindingen tot nu toe.

Unheimlich
‘Zelf ben ik niet zo bang aangelegd, maar ik kan me goed voorstellen dat de meeste collega’s heel blij zijn met dit initiatief. Je komt namelijk weleens op plekken die je als ‘unheimlich’ kunt bestempelen. Dat gevoel is er niet- of in ieder geval in veel mindere mate- als je met z’n tweeën bent.’

Valincidenten
Naast het wegnemen van het angstgevoel bij medewerkers heeft de aanwezigheid van de chauffeur van het taxibedrijf nóg een voordeel: ‘als verzorgende kun je weleens te maken krijgen met valincidenten. We hebben weliswaar de beschikking over een raiser –een hulpmiddel om cliënten overeind te helpen- maar die kunnen we niet altijd gebruiken omdat er te weinig ruimte is op de slaapkamer van de cliënt. De twee extra handen van de taxichauffeur zijn dan erg welkom .’

Minder stress
Chris geeft toe dat hij in de pilot alleen maar voordelen ziet. ‘Het enige nadeel, maar dan spreek ik op persoonlijke titel, is dat ik zelf niet meer de bestuurder ben. Ik zit graag zelf achter het stuur. Het voelt vreemd om plaats te nemen op de passagiersstoel . Maar ook dat went. Het weegt bij lange na niet op tegen de vele voordelen. Terwijl de chauffeur van Meditaxi de auto bestuurt, kan ik al de nodige voorbereidingen treffen op mijn bezoek aan de cliënt. Ik kan mijn e-mails lezen en beantwoorden, en ik kan rapportages maken.  Daar komt bij dat je je minder gestrest en gejaagd voelt en uitgerust bent. Dat komt de kwaliteit van zorg aan de cliënt ten goede.’

Veilige werkomgeving
Deze pilot staat niet op zichzelf. Wijkmanager Petra Paulus: “Om de veiligheid van onze medewerkers te bevorderen, zijn we een aantal jaar geleden overgegaan tot het gebruik van de zogenaamde ZinTouch alarmering, met opvolging door Intergarde. De alarmering wordt door de medewerker op het lichaam gedragen aan een koord. Bij alarmering krijgen ze een open spreek- en  luisterverbinding met Intergarde en door de ingebouwde GPS is de medewerker snel traceerbaar en kan er hulp geboden worden.  Nadeel blijft dat de medewerkers  in de nachtelijke uren alleen op straat vertoeven en het alarm niet afdoende is bij een acute belaging of aanval.

Daarom zijn we op zoek gegaan naar aanvullende maatregelen op het gebied van veiligheid. We moeten ervoor zorgen dat medewerkers voldoende rust krijgen, zodat zij professioneel hun werk kunnen uitvoeren (veiligheid van handelen). Immers, er is sprake van meer vermoeidheid die voortkomt uit de lange werktijd, het telkens moeten werken in onbekende situaties,  en de vele kilometers die in de nacht gereden worden. We willen een veilige werkomgeving creëren die aansluit bij het werken in de nacht, in onbekende situaties, met een veelvuldig en alleen rijden in de auto om van a naar b te reizen."

Foto: twee collega's van Envida met hun chauffeur van Meditaxi voor de auto waarmee ze 's nachts hun route rijden. De mannelijke collega op deze foto is overigens niet Chris.   

DEEL DEZE PAGINA OP