Stel een vraag
Hoe kunnen wij u helpen?

Iemand het gevoel geven dat hij er mag zijn, dat maakt mijn dag goed

Iemand het gevoel geven dat hij er mag zijn, dat maakt mijn dag goed.

Woensdag 21 september 2022 is het Wereld Alzheimer dag. Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie. Rondom deze dag portretteren we vijf medewerkers van Envida die elk vanuit een andere functie vertellen over hun werk waarin ze te maken hebben met mensen met dementie. In deze derde aflevering is het de beurt aan Bram Heijnen, kwaliteitsverpleegkundige.
 

Als je kwaliteitsverpleegkundige Bram Heijnen vraagt wat hij zo leuk vindt aan zijn werk, begint hij direct te stralen. ‘Ik houd van humor en maak graag een grapje met onze bewoners. Ze zijn heel puur en geven mij het gevoel dat mijn werk ertoe doet. Het is heel dankbaar.’

Bram Heijnen (34) werkt als kwaliteitsverpleegkundige bij Hagerpoort in Maastricht. Daarnaast is hij lid van de regiegroep Onvrijwillige Zorg, die zich binnen Envida inzet voor nog betere zorg voor mensen met dementie. Bram vindt het fijn om iets te kunnen betekenen voor de vrijheid van bewoners. ‘Iemand het gevoel geven dat hij er mag zijn, dat maakt mijn dag goed.’

Als kwaliteitsverpleegkundige helpt Bram verschillende teams met veranderingsprocessen en zorgt hij ervoor dat de visie ‘Leven toevoegen aan de dagen’ in de praktijk gebracht wordt. ‘Onvrijwillige zorg heeft veel raakvlakken hiermee. Een belangrijke verandering op dit moment is de manier waarop we bij Envida bewoners met dementie willen begeleiden en ondersteunen. We vinden het belangrijk om ze in hun waarde te laten en ze zo veel mogelijk zichzelf te laten zijn.’

FAMILIEAVOND
In juni organiseerde zorgcentrum Hagerpoort een familieavond. ‘We hebben het gehad over dilemma’s waar wij dagelijks mee te maken hebben, bijvoorbeeld: hoe ga je om met een bewoner met dementie die graag in zijn eentje een wandeling gaat maken? Waar kies je dan voor? Daarover hebben we uitgebreid gepraat. Onze insteek is dat de bewoner zoveel mogelijk zijn eigen leven kan behouden. Door te kijken naar behoeften en wensen, kunnen we echt iets betekenen voor hem.’

Het is altijd wikken en wegen: enerzijds willen we leven toevoegen aan de dagen en anderzijds willen we risico’s beperken. ‘Op het moment dat we met zo’n dilemma te maken krijgen, gaan we samen met de bewoner en de familie rond de tafel zitten. Waar wordt de bewoner gelukkig van? Er sluiten specialisten, zoals een psycholoog en fysiotherapeut aan. Soms zie je dat je met een kleine aanpassing een wereld van verschil kunt maken. We zetten dan bijvoorbeeld de Wolk in, een ‘airbag’ die de heup beschermt bij vallen en de bewoners daar meer bewegingsvrijheid geeft. Of een GPS tracker, een innovatie die ervoor zorgt dat bewoners met dementie toch gewoon een ommetje kunnen maken.’

LEREND NETWERK
Om de zorg voor mensen met dementie te verbeteren, heeft de regiegroep Onvrijwillige Zorg samen met EnvidaLeert! een heel leer- en ondersteuningsprogramma ontwikkeld. Eén van de onderdelen is de nu al spraakmakende workshop waar verschillende afdelingen mee aan de slag zijn gegaan. ‘Tijdens die workshop ervaar je zelf hoe het is om onvrijwillige zorg te krijgen. Voor veel teams een eyeopener.’

In deze regiegroep heeft Bram ook de voordelen van een ‘lerend netwerk’ ontdekt. ‘Dit hebben we samen met EnvidaLeert! opgezet in Microsoft Teams. Alle informatie over het programma is daar gemakkelijk te vinden. Ook houden we elkaar op de hoogte van ontwikkelingen, inspireren we elkaar en kunnen we vragen stellen. Het zorgt ervoor dat je niet telkens het wiel opnieuw hoeft uit te vinden.’

Lees ook de verhalen van Youri Burkard van het team Individuele Begeleiding en Gertie Peters-Houben, casemanager dementie.

DEEL DEZE PAGINA OP